Let op

Dit weblog wordt niet meer bijgewerkt. Voortaan kun je me vinden op Ik zie, ik zie,...

donderdag 24 juni 2010

Tipi tent

Met dit mooie weer is het tijd om buiten te spelen. Een tent is dan wel erg leuk.
Deze tutorial voor een tipi-tent van Obsessively Stitching is geweldig. Ze maakt een prachtige tent uit een 2-persoons laken en een paar pvc-buizen. De tutorial is heel duidelijk en ook nog leverbaar in PDF-formaat (en dus printbaar).
De tent is heel gemakkelijk te maken. Ook voor beginners heel goed te doen. Ik had alleen geen 2-persoons laken meer liggen, en kon ook geen pvc-buizen vinden. Gelukkig kreeg ik van een heel lieve tante een enorme lap blauwe canvas. Voor de buizen gebruikte in gordijnroedes.

Na het maken heb ik nog twee dingen gewijzigd. De stokken zitten in tunnels die ook van onder dicht zijn. Dat heeft als grote voordeel dat je de tent ook binnen kunt gebruiken zonder de vloer te beschadigen. Het nadeel is echter dat de tent erg schuiverig en wiebelig is. Elke keer als er een kind in of uit kroop, verschoof de tent. En aangezien in- en uitkruipen nou juist het leukste van een tent is, stond het ding al gauw een paar meter verder. Buiten was het ook nogal onhandig dat hij zo instabiel was. Bij de eerste windvlaag waaide hij om (terwijl hij nog van zwaarder materiaal gemaakt is dan oorspronkelijk). Ik heb daarom toch maar scheerlijnen toegevoegd. Nu staat hij goed stabiel.
Een ander nadeel was dat de stokken los in de tunnels zaten. Daardoor had de stof de neiging naar beneden te zakken. Toen ik toch met die ringetjes in de weer was, heb ik daarom meer even doorgetimmerd en bovenaan ook gaatjes gemaakt om het touw doorheen te leiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten