Let op

Dit weblog wordt niet meer bijgewerkt. Voortaan kun je me vinden op Ik zie, ik zie,...

maandag 30 november 2009

Advent


Temidden van alle drukte rond Sinterklaas zou je haast vergeten dat ook de advent weer is begonnen. Vorig jaar zijn we ermee begonnen om dat ook met de kinderen te vieren. Dat beviel zo goed dat we het dit jaar ook weer zo willen doen. Het idee komt van hier. Het mooie ervan is dat het ook goed werkt met hele kleine kinderen.

Het draait allemaal om de kijktafel, die voor deze gelegenheid is ingericht als adventstafel. De kijktafel is een hoekje in de kamer dat telkens wordt ingericht naar het seizoen of een feest. Meer hierover kun je ook op bovengenoemde websites vinden. Nu staan daarop: een schaal met 4 kaarsen, een kerstafbeelding en de vloerpuzzel uit het koffertje van de KBS.  De puzzelstukjes zijn mooi ingepakt met een groot paars lint eromheen. Elke zondag mag er een stukje worden uitgepakt en aangelegd. Op kerstavond mag het laatste stukje worden gelegd waarop het kindje Jezus is te zien. Als je het koffertje niet hebt kun je het ook met een andere kerstpuzzel doen. Vorige week zag ik een heel mooie houten puzzel bij de wereldwinkel. Op het gele kaartje staat het eerste deel van dit versje.
Elke avond steken we de kaars aan, lezen het versje en zingen een stuk van een adventsliedje dat ik nog kende van school vroeger (Het is weer zo ver, het is weer advent). Vanaf morgen mogen de kinderen ook elke dag een pakje open maken van de adventskalender (waar ik vandaag nog hard aan moet werken ;). Vorig jaar hebben we ontzettend genoten van dit dagelijkse ritueel samen. Het was zelfs een beetje jammer toen het na kerstmis voorbij was. Hopelijk wordt het dit jaar ook weer een mooie advent.
Dit was de kijktafel van vorig jaar:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten