Let op

Dit weblog wordt niet meer bijgewerkt. Voortaan kun je me vinden op Ik zie, ik zie,...

maandag 19 oktober 2009

Tomaten en pepertjes

De bedoeling was om nu een mooie foto te showen van mijn nieuwste naaiprojectje. Maar helaas, wegens tijdgebrek ligt de stof nog onaangeroerd in de kast...
Een foto van de tarte tartin die ik zaterdag gebakken heb, zit er ook niet in. Omdat ik bruine suiker had gebruikt ipv witte, zag de taart er niet uit. Gelukkig smaakte hij wel goed.

Dan maar wat plaatjes van de tuin. Dit keer twee plantjes die het wel goed gedaan hebben. Net als vorig jaar hadden we ook nu weer een overvloed aan kerstomaatjes. Naar het gevoel van de kinderen duurde het heeeeel lang voordat de eerste tomaatjes rood waren, maar we hebben van begin juli tot nu volop kunnen plukken. Er zijn heel wat tomatensoepjes in mini-pannetjes gekookt deze zomer! Extra voordeel: al snoepend ging er zo ook flink wat groente in die kleine buikjes.

Het andere plantje dat het goed deed, was bij de kinderen wat minder geliefd: spaanse peper. Ik had een paar plantjes zelf gezaaid en een plantje gekocht bij het tuincentrum. Vooral dat laatste heeft het zeer goed gedaan. Zo goed dat we het niet bij hielden met eten. De laatste pepers heb ik vorige week geplukt en er dit weekend sambal van gemaakt.

Recept:
Maak de pepers schoon (met handschoenen aan!), verwijder zaadjes en zaadlijsten. Je kunt de zaadjes ook laten zitten als je een extra pittige sambal wil. Voeg een kwart van het gewicht van de pepers zout toe. Dus als je 100 gram pepers hebt, 25 gram zout toevoegen. Meng en maal in een keukenmachine, of nog beter, met een vijzel. Doe het in een schoon potje en klaar.

De zelfgezaaide plantjes hebben uiteindelijk ook wel een paar pepertjes opgeleverd, maar kwamen wat laat op gang. Tip voor volgend jaar: al in januari of februari in potjes binnen zaaien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten