Let op

Dit weblog wordt niet meer bijgewerkt. Voortaan kun je me vinden op Ik zie, ik zie,...

maandag 5 oktober 2009

Appeltaart

Het is niet mijn favoriet om te maken, maar wel de lievelingstaart van Manlief. En omdat we een zak appels hadden gekregen die erom schreeuwden te worden verwerkt tot taart, hebben we dit weekend toch maar weer een ouderwetse appeltaart gebakken. De kinderen hebben goed geholpen: de vorm ingevet, de appels geproefd, de rozijntjes erbij gedaan en een beetje geproefd, de vulling geroerd, nog een beetje geproefd, de deeg in de vorm gedaan, nog een beetje appel geproefd. Hun conclusie was dat de appels lekker waren en mijn conclusie was dat ik nog maar een appeltje bij moest schillen...

Zelfs een klassieker als appeltaart kan op veel verschillende manieren gemaakt worden. Hier volgt mijn recept:

Ingrediënten:
375 gr bloem
250 gr koude roomboter
125 gr lichte basterdsuiker
2 theelepels bakpoeder
citroensap of -rasp
snufje zout
2 eieren
amandelspijs
5 (of 6 ;) ) appels, liefst goudrenetten
handvol rozijnen
50 gr kristalsuiker
1 eetl kaneel
1 eetl koekkruiden
2 eetl custardpoeder

Meng de bloem, basterdsuiker, zout, bakpoeder, wat citroenrasp of -sap met de tot kruimels gesneden boter. Voeg 1 ei toe en kneed tot een deegbal. Laat even rusten in de koelkast.
Schil de appels en snijd ze in stukjes. Bedruppel ze eventueel met wat citroensap tegen het verkleuren. Voeg de rozijnen toe. Roer er de kristalsuiker en de kruiden doorheen.
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Bekleed een ingevette springvorm met driekwart van het deeg. Klop het andere ei los en meng de helft daarvan door de amandelspijs. Smeer deze spijs over de bodem van de taart.
Roer de custardpoeder door de vulling en verdeel de vulling over het deeg. Rol de rest van de deeg uit tot een cirkelvormige lap en leg die over het appelmengsel. Snij een rondje of figuurtje in het midden uit, zodat er stoom kan ontsnappen. Bestrijk de bovenkant met de rest van het losgeklopte ei.
Bak de taart in de voorverwarmde oven, ongeveer een uur. Zet de temperatuur wat lager als hij te bruin wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten