Let op

Dit weblog wordt niet meer bijgewerkt. Voortaan kun je me vinden op Ik zie, ik zie,...

woensdag 9 december 2009

Babywikkeldeken

Hier komt hij dan: mijn eerste blog-tutorial. De bedoeling is om te laten zien hoe ik deze dekentjes heb gemaakt. Ik heb er zelf zo een gekregen voor onze oudste geboren werd en heb het met heel veel plezier gebruikt. Voor de eerste dagen is het heerlijk om zo'n kleintje er lekker in te nestelen. Later heb ik hem vooral gebruikt als dekentje in de kinderwagen. Als het koud is, is het heerlijk warm, zelfs rond het hoofdje. Wordt het tijdens de wandeling warmer, kun je laagje voor laagje openleggen. Ideaal. En door de klittebandsluiting kan de wikkeldeken met je baby mee groeien.
Het eindresultaat:


En zo maak je het (ook heel goed te doen voor beginnende naaisters!):

Je hebt nodig:
3 kleuren fleece, 85 cm van de lichte kleur die aan de binnenkant komt, 50 cm van de buitenkleuren
een meter koord
80 cm klitteband in een bijpassende kleur
2 stoppers
eventueel stofjes voor een applicatie

Begin met na te denken welke versiering je op de voorkant wil. Als je een applicatie wil moet je die op de buitenstof naaien voordat je begint met het in elkaar zetten. De 'bloem' van het bruin/blauwe dekentje kan er op het laatst opgezet worden.

Knip de lappen stof. Zie foto's voor de vorm. De wikkeldeken is op het breedste punt 85 cm.


Naai de twee helften van buitenstof aan elkaar.
Leg de binnen- en buitenstoffen op elkaar, de goede kanten op elkaar. Naai rondom vast, maar laat een stukje open om te keren.
Keer de deken binnenstebuiten door het stukje dat je opengelaten hebt.
Stik de deken nu op de breedte van het naaivoetje door, daarmee stik je ook het gat dicht.
Stik aan de bovenkant nog een lijn, 2 cm van het stiksel. Dit wordt de tunnel voor het koordje.














Knip de witte fleece open tussen de stiksels. Als je het heel netjes wil doen, kun je de tunneningangen nog afwerken met een festonsteek. Aangezien fleece niet rafelt is dit niet per se noodzakelijk.

Zet nu de stukken klitteband vast, zie foto's.

Maak het koord vast aan een veiligheidsspeld en rijg die door de tunnel.
Pruts de stoppers aan het koordje. (Mij lukte het uiteindelijk nadat ik het uiteinde van het koordje omwikkeld had met plakband.)
Werk de eindjes van het koord af met een restje fleece of leg er een knoop in.
Als je kiest voor de bloemversiering, knip je 3 rondjes van verschillende grootte van de drie verschillende kleuren fleece. Zet ze op elkaar en rimpel in het midden in, waardoor de cirkels gaan bobbelen. Zet de bloem vast en je bent klaar.

Nu alleen nog een baby zoeken... :)
Je kunt deze deken in deze decembertijd natuurlijk ook een maatje kleiner maken en er een poppenmoeder heel blij mee maken.

6 opmerkingen:

  1. Supermooi, nogmaals bedankt, je hebt talent!
    Ik plaats hem binnenkort ook op mijn blog.
    De foto's van de tas die ik voor jou maakte zijn jammergenoeg verdwenen.
    groetjes,
    Wolinn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey dat is fijn, ik wil zoiets ook gaan maken voor mijn neefje!

    P.S. Heb je het shirtje ontvangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi wikkeldeken, wil er ook een maken voor het nichtje! Dat gaat zeker lukken met de uitleg. Waar haal je die aangepaste kleurtjes velcro? Ik vind enkel wit en zwart.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik haalde het op de markt, veel verschillende kleurtjes! Ook bij Blokker hebben ze het soms, vooral neon-kleuren.

      Verwijderen
  4. Made by KK: die aangepaste kleuren klitteband/velcro vond ik gewoon in de stoffenwinkel, bij de fournituren, naast de knopen en ritssluitingen etc.
    Moosmade & Made by KK: Ik zou het heel leuk vinden om ook jullie resultaten te zien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijmij het wikkeldeken is klaar! Staat op de blog, mercikes voor de handleiding

    BeantwoordenVerwijderen